O turbo a aplicar dependerá do que se pretende...
Normalmente a malta pretende melhor e mais rápida resposta a baixa rotação, do que resposta menos rápida, mas mais duradoura e até "lá acima"... O 2252 é capaz de ser um bom compromisso de meio termo entre ambas as soluções...
O melhor, a meu ver, é perder-se um bocado de tempo e consultar-se o site da Garrett.
Lá está explicado isso ao longo de umas quantas páginas "duras", mas que clarificam as dúvidas.
O básico:
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... qs.html#o1Destaco para mim o que de mais importante consolidei em termos de conhecimento:
"Which Turbocharger is Right for Me(...)
The primary input in determining which turbocharger is appropriate is to have a target horsepower in mind. This should be as realistic as possible for the application. Remember that engine power is generally proportional to air and fuel flow. Thus, once you have a target power level identified, you begin to hone in on the turbocharger size, which is highly dependent on airflow requirements.
Other important factors include the type of application. An autocross car, for example, requires rapid boost response. A smaller turbocharger or smaller turbine housing would be most suitable for this application. While this will trade off ultimate power due to increased exhaust backpressure at higher engine speeds, boost response of the small turbo will be excellent.
Alternatively, on a car dedicated to track days, peak horsepower is a higher priority than low-end torque. Plus, engine speeds tend to be consistently higher. Here, a larger turbocharger or turbine housing will provide reduced backpressure but less-immediate low-end response. This is a welcome tradeoff given the intended operating conditions."Está aqui dito, agora digam de vossa justiça.
Há gostos para tudo, e cada qual com o seu.
Eu cá preciso de "rapid boost response"!
Avançado:
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 102.html#b(especial atenção aos primeiros 2 tópicos)
Para peritos:
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ch103.html(não chego lá, nem por sombras...)
Destaco ainda:
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... asics.html 